Інтерв`ю з Юрієм Когутом
Інформація стає дорожче золота
Інформація в сучасному світі - найдорожчий товар. Той, хто володіє необхідними для роботи даними може використовувати їх з максимальною користю для своєї діяльності. Це стосується всіх сфер, особливо бізнесу. Головне - щоб інформація була максимально повною і відповідної конкретним запитом. Наприклад, якщо є необхідність отримати дані про характер, обсяг, основних гравців і тенденції певного ринку, проводиться його маркетингове дослідження. Як правило, таку роботу доручають спеціальному маркетинговому або консалтинговому агентству. У деяких компаніях працюють аналітичні підрозділи, в коло обов'язків яких входить і вивчення ринку. Разом з тим, досить часто маркетингове дослідження не дає відповіді на всі питання. Зокрема - в подібних документах не враховуються такі специфічні фактори, як оцінка особистості ключових гравців ринку, політичні та інші зв'язки провідних компаній, можливі загрози і вектори впливу на ринку. Як показує практика, саме зв'язки істотно впливають як на ситуацію на ринку, так і на розуміння процесів, що відбуваються на ньому. У той же час, отримати зазначену інформацію досить складно, оскільки для цього необхідні спеціальні аналітичні дослідження.
«Джерел інформації в даний час безліч. - Розповідає генеральний директор консалтингової компанії «Сидкон» Юрій Когут. - Це, перш за все, Інтернет, різного роду ЗМІ, прес-релізи і т.д. Однак далеко не завжди співробітники аналітичних відділів компаній мають можливість отримати необхідні дані. Причин тут декілька, і всі вони пов'язані між собою. Якщо говорити, наприклад, про можливості Інтернету, то, як правило, вони використовуються далеко не повністю. Для тієї ж інтернет-розвідки необхідні спеціальна підготовка і знання. Спокуса знайти через пошукову машину все, що вас цікавить, дуже великий. Але це - омана. Інформація, отримана через Інтернет, може бути застарілою, спотвореної або спеціально підготовленої для представників компаній, які шукають таку інформацію. Мета такої «обробки» - надати дані, які були б вигідні певної компанії або певної групи людей. Інформація, яка подається в ЗМІ, також не може служити надійним джерелом. Всі ми знаємо, що засоби масової інформації в більшості своїй належать конкретним особам, які, в свою чергу, належать певній політичній силі, фінансово-промисловій групі і т.д. Відповідно, в даному випадку мова не може йти про об'єктивність. Таким чином, для отримання складних інформаційних даних необхідно звертатися тільки в спеціалізовані компанії ». Як говорять експерти, величезна кількість різноманітних інформаційних джерел стало причиною того, що всі ми перебуваємо в досить оманливому інформаційному полі. Це поле побудовано на спеціально підготовлених текстах (іноді з елементами НЛП) і міфах. Яскравим прикладом цього служать повідомлення політичного характеру. Їх багато, вони найчастіше скандальні, іноді - протилежні за змістом. І якщо проаналізувати такі повідомлення, то можна зробити висновок: нас постійно намагаються в чомусь переконати, ми про все дізнаємося не з першоджерел, а через спеціально підготовлені інформаційні «фільтри». В принципі, в такий ситуаціях немає нічого дивного, адже ще класики марксизму-ленінізму говорили, що засоби масової інформації служать для формування громадської думки. Але - чи достатньо для бізнесу тільки такої інформації? Адже для прийняття серйозних рішень необхідна наявність відповідних, дуже конкретних даних. На думку фахівців, незважаючи на засміченість інформаційного поля, отримати необхідні дані все-таки можна. Правда, для цього потрібна відповідна підготовка, в результаті якої користувач Інтернету і одночасно співробітник аналітичного відділу зможе робити грамотні пошукові запити, відрізняти дезінформацію від реальної інформації, вміти акумулювати отримані дані. Крім того, інформаційним джерелом часто можуть виступати досить несподівані документи. Наприклад - сайт компанії-конкурента, прес-реліз або інформаційне повідомлення з Кабінету міністрів. Головне - вміти оцінювати і порівнювати отримані дані. Разом з тим, навіть при наявності умінь по роботі з пошуковими системами, отримати інформацію, наприклад, про надійність нового партнера по бізнесу, може не представлятися можливим. Теж саме можна, наприклад, сказати про банк, якому потрібно отримати інформацію про компанії, що взяла кредит на мільйон доларів і несподівано зникла. «Інформація - дуже складний і суперечливий продукт людської діяльності. - Розповідає пан Когут. - Додам, що це навіть небезпечний продукт, тому що неправдива інформація може завдати величезної шкоди і навіть привести до закриття того чи іншого бізнесу. Відповідно, робота з інформацією, не дивлячись на легкість, вимагає серйозних знань, умінь і підготовки. Для прикладу - над аналізом надходять інформаційних потоків в нашій компанії працюють фахівці найвищої кваліфікації. Адже ми надаємо своїм клієнтам документи і факти, за правдивість яких несемо відповідальність. Аналітична діяльність - мабуть, одна з найскладніших. Якщо порівнювати з іншими видами людської діяльності, то це схоже на нейрохірурга, який робить операцію на судинах головного мозку. У той же час, багато українських компаній вважають, що для отримання і аналізу інформації їм достатньо двох студентів і швидкого інтернету. Вважаю, що це груба помилка, яка може привести до непоправних наслідків ». Про те, що робота з інформацією вимагає серйозного професійного підходу, свідчить світова практика. У Сполучених Штатах, наприклад, створені і багато років функціонують солідні інформаційно-аналітичні центри, інститути. В їх завдання входить акумулювання, обробка інформаційних потоків, їх аналіз та розробка рекомендацій - як для американської влади, так і для бізнесу. Дуже часто такі рекомендації стають єдино вірним кроком на шляху подолання різних локальних і глобальних проблем. Сьогодні на весь світ відомі такі подібні організації як Інститут Карнегі, центр Мадлейн Олбрайт та інші. Відзначимо, що і робота провідних спецслужб світу базується на інформації. Ні ЦРУ, ні МІ6 не приймають жодного рішення без отримання відповідної інформації з даного питання і без аналізу отриманих даних. Також саме аналітика грає ключову роль в світових глобальних процесах. Тут також працює відоме правило: виграє та країна, яка володіє найбільш точними аналітичними даними. Повною мірою ідея про необхідність наявності точних інформаційних даних підходить і для бізнесу. Компаніям доводиться мати справу з різними об'єктами і суб'єктами, як в країні, так і за її межами. Не мати інформації про тих, з ким співробітничаєш - все одно, що цілодобово перебувати в інтернеті без встановленого на комп'ютера антивіруса і антишпигуна. Але якщо комп'ютер можна полагодити або придбати новий, а дані на жорсткому диску - відновити, то у випадку з бізнесом все набагато складніше. Таким чином, напрошується цілком логічний висновок: в жодній сфері людської діяльності сьогодні не обійтися без актуальної і об'єктивної інформації. Для її отримання потрібно мати або відповідну професійну підготовку, або потрібно звертатися в спеціалізовані аналітичні компанії. Вибір кожен робить сам, але робити його в будь-якому випадку потрібно.
P.S. Висловлюємо подяку консалтингової компанії «Сидкон» і її генеральному директору Когуту Ю.І. за інтерв'ю.