Інформаційне агентство УНТ
Українське Народне Телебачення
Головне в Україні

У великому бізнесі є місце казці? Як стартапи перетворюються в мільярдні компанії?

У великому бізнесі є місце казці? Як стартапи перетворюються в мільярдні компанії?
178682 ПЕРЕГЛЯДІВ

«Клуб єдинорогів» звучить як назва дитячого шоу. Але насправді мова йде про успішні стартапи, ринкова вартість яких перевищує мільярд доларів. Сьогодны ми поговоримо про особливості компаній-єдинорогів і з'ясовуємо, як заснувати одну з них.

Термін «єдиноріг» як характеристика стартапу вперше з'явився в статті венчурного інвестора Ейлін Лі в 2013 році, після чого його швидко підхопило бізнес-співтовариство. Перше спостереження Лі полягало в тому, що успішні молоді компанії - велика рідкість. Тільки 0,07% стартапів з венчурним фінансуванням досягли оцінки в мільярд доларів менше ніж за десять років. Тоді вона придумала єдиний термін для компаній, яким вдалося це зробити. Варіантів було кілька: єдинороги, мегахіти і хоум-ран (в бейсболі, наприклад, так називають удар, коли м'яч перелітає через все поле і дає б'є право принести своїй команді очко). Ейлін Лі обрала єдинорогів, бо хотіла «передати рідкість і алхімію», властиву подібним проектам.

Однак успішні стартапи об'єднує не тільки висока вартість і рідкість. У 2018 році Business Insider виділив ще чотири характеристики. По-перше, стартапи-єдинороги орієнтовані на споживачів - 62% працюють в сфері B2C, тобто прагнуть зробити продукт або сервіс простішим і доступнішим для покупців або користувачів (а не для компаній-партнерів). Наприклад, Uber спрощує замовлення таксі, а Airbnb - короткострокову оренду житла в незнайомому місті. По-друге, це технологічні компанії - 87% єдинорогів розробляють програмне забезпечення. Так, Dropbox дозволяє обмінюватися файлами за допомогою хмарних технологій. По-третє, модель заробітку стартапу заснована на комісії. Якщо ви коли-небудь замовляли таксі через сервіс, то напевно знаєте, що не вся сума йде безпосередньо водієві: з кожної поїздки певний відсоток отримує сервіс. Ця схема заробітку характерна для 33% єдинорогів. Нарешті, найпопулярніший ринок для таких стартапів - ритейл і електронна комерція, де 25% єдинорогів заробляють мільйони.

Коли Ейлін Лі придумала термін «єдиноріг», вона намагалася виявити помітні схожості між засновниками таких компаній, а не між самими стартапами. У цьому вона згодна з поширеною думкою венчурних інвесторів про те, що робити ставку потрібно на людину, а не на ідею.

Виявилося, що кидати університет заради блискучої кар'єри господареві єдинорога зовсім не обов'язково. Приклади Білла Гейтса і Марка Цукерберга швидше виняток з правил, а середній вік засновників успішних стартапів - 34 роки. Зазвичай до цього моменту у ФАУНДЕР за плечима вже є чудову освіту, наприклад Стенфорд або Гарвард. Також з'ясувалося, що образ ФАУНДЕР як самотнього генія в водолазці - ще один міф. У більшості компаній-єдинорогів є кілька співзасновників, в середньому троє. Хоча один з них вже працював в технологічній компанії і має досвід створення власної компанії, нехай і невдалий. Вчитися на своїх помилках - все ще один з найефективніших методів досягнення успіху.

Якщо вас не лякають небезпеки на шляху до успіху і ви хочете заснувати стартап, який може в перспективі перетворитися в єдинорога, то зверніть увагу на актуальні напрямки - охорона здоров'я, сільське господарство, автомобілебудування і ритейл. У всіх зараз активно шукають технології, які допоможуть знизити витрати і побудувати нові бізнес-моделі.

Зростання таких компаній, як Uber, Lyft і Airbnb, породив свою міні-економіку стартапів. Наприклад, нещодавно в список єдинорогів увійшла компанія Checkr, яка перевіряє дані водіїв, які працюють в Uber, Lyft та інших подібних сервісах. Якщо у вас теж є ідеї, як допомогти учасникам гігономікі (економіки вільного заробітку), то вони цілком можуть вистрілити і в перспективі стати єдинорогами.

Передрук матеріалів, використання фото, відео дозволяється тільки за умови посилання на «Інформаційне агентство УНТ» та зазначення автора. «Інформаційне агентство УНТ» не несе відповідальності за зміст матеріалів, опублікованих авторами.

Редактор: redaktor@unt.ua

© 2018 Інформаційне агентство УНТ Українське Народне Телебачення