Вчені виявили походження збудника дизентерії

Найбільше генетичне дослідження бактерії-збудника дизентерії (Shigella dysenteriae) показало, що він, швидше за все, зародився в Європі, а потім проник в Азію та Африку, які до сих пір страждають від цієї хвороби.

Нове дослідження опубліковано в журналі Nature Microbiology.

Міжнародний колектив вчених виявив раніше невідомі зв’язки між різними спалахами дизентерії в XVIII-XIX століттях. Вони проаналізували понад 330 штамів Shigella dysenteriae, ізольованих в 1915-2011 роках. Виявилося, що перші штами виникли в Європі як мінімум з XVIII століття, а на інші континенти потрапили завдяки переселенцям, військовим і колонізаторам.

Швидше за все Shigella dysenteriae поширювалася по світу в епоху імперіалізму (1889-1903 роки). Останні спалахи дизентерії пройшли в Європі під час Першої і Другої світових війн, після чого хвороба покинула розвинені країни Заходу - але в Азії, Африці і Латинській Америці епідемії дизентерії тривали до кінця ХХ століття.

Крім того, вчені звертають увагу на те, що Shigella dysenteriae має гени, що відповідають за резистентність до основних типів антибіотиків. Зараз проти цих мікробів допомагає менше одного відсотка ліків. Ця ситуація створює загрозу виникнення нових глобальних епідемій дизентерії, тому вчені заявляють про необхідність створення вакцини від даної хвороби.