Незалежно від професії, національності чи інших ознак, усі ми є споживачами послуг та товарів. Проте часто буває, що наші права як споживачів порушуються. Порушенням прав може бути, наприклад, невідображення у чеку всіх позицій придбаних товарів чи невідображення чека на сервері податкової.
У 2020 році на підприємців та споживачів чекають значні новації, у тому числі будуть діяти нові норми щодо видачі касових чеків. Відтак, Законом України №128-IX «Про внесення змін до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та інших законів України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі та послуг» передбачені нові норми щодо застосування РРО (Реєстратор розрахункових операцій – пристрій або програмно-технічний комплекс, в якому реалізовані фіскальні функції і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг).
Відшкодування кешбеку буде можливе лише після завершення перевірки та стягнення санкцій з продавця і якщо сума у чеку складатиме від 850 грн.
Тобто з 1 жовтня 2020 року покупці, сплативши за товар чи послугу більше 850 грн, зможуть оскаржувати видані їм із порушеннями чеки.
Основною відмінністю товарного чека від фіскального є спосіб його формування. Фіскальний чек реєструється РРО, а товарний чек заповнюється вручну.
Крім того, фіскальний чек в обов’язковому порядку повинен бути виданий покупцю, а товарний чек видається за вимогою.
Обов’язкові реквізити фіскального касового чека зазначені в п. 3.2. Положення №614:
· 1 рядок – назва господарської одиниці: таку назву має бути зазначено в дозволі на розміщення господарської одиниці (договорі оренди, іншому документі на право власності або користування нею).
· 2 рядок – адреса господарської одиниці: адресу господарської одиниці записують у дозволі на розміщення господарської одиниці (договорі оренди, іншому документі на право власності або користування нею).
· 3 рядок – індивідуальний податковий номер платника ПДВ. Його вказують, якщо СПД зареєстрований як платник ПДВ. Одночасно перед номером друкуються великі літери «ПН».
· 4 рядок – ідентифікаційний код за ЄДРПОУ або ідентифікаційний номер за ДРФО.
· 5 рядок – кількість товару (послуги), знак множення і вартість придбаного товару (отриманої послуги).
· 6 рядок – найменування товару (послуги), вартість конкретної одиниці товару (послуги), літерне позначення ставки ПДВ праворуч від вартості.
· 7 рядок – позначення кожної форми оплати (готівкою, карткою, у кредит, чеками) і сума коштів за кожною з форм оплати.
· 8 рядок – напис «СУМА» або «УСЬОГО» та загальну вартість придбаних товарів (отриманих послуг) за чеком.
· 9 рядок – якщо СПД – платник ПДВ, то в чеку окремим рядком вказують напис великими літерами «ПДВ», літерне позначення ставки ПДВ, розмір у відсотках, загальну суму ПДВ за всіма товарами. Цей рядок повторюють стільки, скільки податкових груп за різними ставками ПДВ. Відповідно до п. 3.5 Положення № 614 її можна і не друкувати за групами, де сума ПДВ дорівнює нулю.
· 10 рядок – порядковий номер касового чека, дата (дд. мм. рр.) і час (година/хвилина) проведення розрахункової операції.
· 11 рядок – великі літери «ФН» фіскальний номер РРО.
· 12 рядок – напис «ФІСКАЛЬНИЙ ЧЕК» та логотип виробника.
Поскаржитись на порушення можливо лише через Електронний кабінет платника податків https://cabinet.sfs.gov.ua/, використовуючи при цьому кваліфікований електронний підпис для ідентифікації покупця.
Які дані потрібно вказати у скарзі?
До скарги обов'язково додаються електронні копії документів або копії документів, виготовлені шляхом сканування отриманих покупцем від продавця товарів (робіт, послуг) разом із придбаним товаром (роботою, послугою), про які зазначається в скарзі.
Нагадаємо, Уряд скасував норму обов'язкового ведення книги відгуків і пропозицій.
Відповідну постанову № 168 було прийнято на урядовому засіданні 6 березня 2019 року.
Книгу відгуків і пропозицій на виробництвах, у торгівлі та закладах громадського харчування запроваджено ще за радянських часів для захисту прав споживачів. У ній фіксувалися факти порушення прав споживачів, рекомендації та відгуки.
Наразі залишається можливість звернутись на цілодобову «гарячу лінію» Держспоживслужби за телефонами: 044 364 77 80 або 050 230 04 28.
Знайте свої права та вміло їх захищайте!