Інформаційне агентство УНТ
Українське Народне Телебачення
Головне в Україні

БЕЗ ЧОГО НЕМОЖЛИВІ ФІЛЬМИ КРІСТОФЕРА НОЛАНА?

БЕЗ ЧОГО НЕМОЖЛИВІ ФІЛЬМИ КРІСТОФЕРА НОЛАНА?
165210 ПЕРЕГЛЯДІВ

Крістофер Нолан знімає блокбастери, але зазвичай це не сиквели, не частини франшиз і не рімейки. Десять його фільмів зібрали в світовому прокаті понад 4,5 мільярда доларів, заробили 34 номінації на «Оскар» і виграли 10. І це не кажучи вже про такі дрібниці, як те, що він змінив і правила гри в кінокоміксі, і ставлення до них.

З чого складаються фільми одного з найвпливовіших і, як не дивно, консервативних режисерів сучасності - людини, який став брендом, який випускає авторські блокбастери?

Практично всі фільми Крістофера Нолана не дотримуються лінійної розповіді і нагадують лабіринти.

Крістофер Нолан неодноразово говорив, що на нього вплинув класичний нуар. Для цього жанру вже в 1940-х роках став типовим розрив лінійного ходу подій флешбеки. А в 1956 році вийшла картина «Вбивство» обожнюваного Ноланом Стенлі Кубрика, яка встановила нову планку складності оповідання в нуар і вплинула на величезну кількість режисерів і фільмів, в тому числі на раннього Тарантіно.

Перші два фільми Нолана - «Стеження» (1998) і «Мементо» (2000) - тематично і структурно представляють собою ревізії нуара. «Мементо» в якомусь сенсі - це прийняття виклику від «Вбивства» Кубрика. І ця робота досі залишається вершиною складності сценаріїв Нолана.

 

Навіть коли Нолан вийшов з розряду незалежних британських режисерів і став знімати блокбастери, він не відмовився від ігор з часом і нелінійної розповіді. При побудові системи снів у фільмі «Початок» він використовує той факт, що час на різних рівнях сну тече неоднаково.

«Інтерстеллар» в якомусь сенсі взагалі присвячений часу і його парадоксам. У цьому фільмі структуру фільму змінюють вже не літературні техніки, а фізичні теорії (наприклад, кротові нори). А, здавалося б, простий і лінійний «Дюнкерк» насправді збудований в трьох часових площинах.

"> 

І в ці лабіринтоподібні структури Нолан запускає своїх героїв. Практично всі його фільми можна описати одним реченням: чоловік в костюмі починає плутатися між об'єктивною реальністю і створеним ним самим ілюзорним світом. Ці світи можуть мати різне походження: світ снів героя Ді Капріо в «Початку» або дві різні ідентичності героя Крістіана Бейла в трилогії «Бетмена», але вони обов'язково є.

Головний герой «Тенету» - теж чоловік в костюмі, що знаходиться в центрі міжнародних інтриг, частина яких пов'язана з переміщеннями в часі.

Крістофер Нолан не фанат комп'ютерних спецефектів.

В цьому плані Нолан досить консервативний: він вдається до комп'ютерних ефектів, тільки коли необхідне не можна відтворити фізично. Тому зазвичай в його фільмах вибухи і вогонь справжні.

А CGI Нолан використовує не для того, щоб щось додати, а навпаки, щоб стерти.

Напевно, найвідоміша екшен-сцена всіх його фільмів - бійка в обертовому коридорі і готельному номері з «Початку». Для неї побудували гігантську центрифугу довжиною 30 метрів, де відтворили коридор готелю, а Джозеф Гордон-Левітт кілька тижнів звикав до того, що йому доведеться робити в цій сцені.

"> 

Правда, фільми Нолана відомі і не менш унікальними комп'ютерними ефектами. Випадок з «Інтерстелларом» якраз цікавий тим, що добре показує ще одну пристрасть Нолана - до коректності і правдоподібності. Наприклад, про «Мементо» медики не раз говорили як про найкоректнішому показі ретроградної амнезії в кіно. «Початок» хвалили за передачу реальності снів і те, як вона співвідноситься з тим, що відбувається зі сплячою людиною.

«Інтерстеллар» зумів виділитися навіть на тлі інших фільмів Нолана: вже на етапі сценарію Крістофер і його брат Джонатан співпрацювали з нобелівським лауреатом, англійським фізиком Кіпом Торном. Зрозуміло, що сценарій все-таки підкорявся художнім завданням, але Нолан хотів отримати наукові обгрунтування подій у фільмі, і Торн, за його словами, практично завжди їх знаходив.

«Тенет», за твердженням Нолана, містить близько 300 кадрів з комп'ютерними ефектами. Це мало навіть за мірками самого Нолана. Для «Тенету» побудували масштабні декорації і навіть купили літак Boing 747, який підірвали.

Нолан досі знімає тільки на плівку.

У виробництві його фільмів зберігаються вже зовсім занедбані техніки. Наприклад, корекцію фільмів виконують за допомогою маніпуляцій з плівкою при прояві, а не звичайним цифровим способом після її сканування, як тепер роблять все. Навіть монтаж його фільмів часто робиться традиційним аналоговим способом.

Чому? Головна причина - якість зображення. Не дарма серед форматів, використовуваних Ноланом, часто зустрічаються широкоформатні системи з високою якістю зображення.

Нолан вважає важливим зберегти практику показу фільму з плівки. Кінотеатри, де залишилася технічна можливість показувати кіно з плівки, знаходяться в переважній меншості. І Нолан їх всіляко підтримує.

Крістофер Нолан наполягає на тому, що його фільми треба дивитися тільки в кінотеатрі.

Крістофер - активний захисник кінотеатрального досвіду. Тому він працює з форматами, які не можна відтворити на маленькому екрані в домашніх умовах.

Та й перегляд кіно для Крістофера - невід'ємна частина соціального життя. Ще в березні, на початку пандемії, він написав в Washington Post колонку про те, як важливо зберегти кінотеатри. «Моя робота як режисера неможлива без цих людей і аудиторії, яку вони привертають», - писав Нолан.



Передрук матеріалів, використання фото, відео дозволяється тільки за умови посилання на «Інформаційне агентство УНТ» та зазначення автора. «Інформаційне агентство УНТ» не несе відповідальності за зміст матеріалів, опублікованих авторами.

Редактор: redaktor@unt.ua

© 2018 Інформаційне агентство УНТ Українське Народне Телебачення